rokende uitlaat

problemen met je bike of ben je er mee aan het klusse?
Plaats reactie
Gast

rokende uitlaat

Bericht door Gast » 19-04-2009 01:10

Hooooi,

ben geen techneut op motorgebied, ben hoogstens blond, maar ik probeer de oorzaak te achterhalen waardoor er kort na het starten van de motor zoveel rookontwikkeling is vanuit de uitlaat.
Onlangs olie bij gegooid nadat deze aangaf dat het oliepeil niet op orde was, maar roken doet hij nog als ik hem start.
Zodra ik de choke iets terug zet en ga rijden, dan merk ik er niets meer van en rookt de uitlaat niet meer.
Heel af en toe dan lijkt het alsof er vlak achter me geschoten wordt en knalt het behoorlijk via mijn uitlaat.
Tja, ik moet mijn motor a.s woensdag even naar de garage brengen voor het vervangen van de banden en een kleine beurt, maar misschien heeft iemand hier een idee (vast wel! :wink: ) wat de oorzaak zou kunnen zijn.
In zo'n garage kunnen ze mij eigenlijk van alles wijsmaken en misschien door jullie tips en aanwijzingen weet ik tenminste waar ik over praat en kom ik minder blond over als ik daar sta. :P

Groetjes 10 :D

Gerkenator
Site Admin Beheerder
Site Admin Beheerder
Berichten: 584
Lid geworden op: 13-01-2008 17:18

Bericht door Gerkenator » 19-04-2009 15:06

misschien komt er wel olie in je benzine en maakt dat die rook en knallen.
of je hebt verstopte uitlaten of lek? of bougies smerig?

ja ik weet niet ik ben geen techneut, zou je graag hiermee helpen op deze manier maar ik zeg ook maar wat.

misschien iemand anders hier.
Als ik de grens passeer naar Belgie, stijgt het gemiddeld IQ per persoon in beide landen.
Afbeelding

René
moderator
moderator
Berichten: 405
Lid geworden op: 04-09-2008 20:51

Bericht door René » 19-04-2009 18:45

Is het witte, blauwe rook?
Wit = geen probleem, het is condens
Blauw = probleem, er komt olie in de verbrandingskamer, oorzaak:
-als een motor lang stil staat kunnen oliekeringen en pakkingen verdrogen, deze moeten dan vervangen worden.
-soms door vergaande slijtage van het motorblok...
Als het blok opwarmt kunnen door uitzetting de pakkingen toch nog afdichten en het roken stoppen. Het wordt natuurlijk wel van kwaat tot erger...

De knallen uit de uitlaat zijn geen probleem als ze zich voordoen bij het in één keer dichtdraaien van de gashendel.

Succes
Afbeelding Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 20-04-2009 00:06

Bedankt voor de tips!

De eerste keer was de rook bijna zwart, bleek later dat het oliepeil niet op orde was. Nadat ik het bijgevuld had met olie, deed hij het ook nog wel, maar was de rook wit.

Ik zal in de garage wel vragen of ze sowieso daar vooralsnog ffies naar oliekeringen en pakkingen willen kijken, want je weet maar nooit.

Tis en blijft een oud beessie, dus onderhoud houd je toch.
Zelf dacht ik in de eerste instantie dat een slechte uitlaat die knallen veroorzaakte, maar na jullie uitleg begrijp ik beter wat er nu werkelijk loos kan zijn.

In elk geval bedankt voor jullie tips en adviezen!

Greeeetzzzzz 10us

Gerkenator
Site Admin Beheerder
Site Admin Beheerder
Berichten: 584
Lid geworden op: 13-01-2008 17:18

Bericht door Gerkenator » 10-07-2009 16:25

ben je inmiddels al achter de oorzaak gekomen van de rook en de knallen???
Als ik de grens passeer naar Belgie, stijgt het gemiddeld IQ per persoon in beide landen.
Afbeelding

Plaats reactie